Premesso che non ho mai amato l'epica cinese (e, del resto, neppure il cappa e spada), partivo con buone aspettative per
La Battaglia dei Tre Regni (anche
Chi Bi oppure
Red Cliff).
John Woo alla regia, ottanta milioni di dollari spesi in
Cina, l'esercito messo a disposizione (tra un pestaggio tibetano e l'altro - devono pur riposarsi anche loro) per le scene di massa; tutto lasciava sperare in un film più che degno.
Sunto telegrafico: polpettone cinese. Due palle.
Nell'anno 208, la dinastia
Han è retta da un imperatore giovane e debole; il primo ministro lo convince a muovere guerra contro i regni del Sud (o giù di li).
Sull'altro fronte alcuni signori - complice anche una plateale pulsione omoerotica
- si alleano per resistergli.
Il film mette in scena una epica battaglia (più qualche scaramuccia d'antipasto) che segnò quell'importante momento storico: gli eserciti si raccolgono alle
Scogliere Rosse-che-tanto-rosse-non-sono e si preparano a darsi sonore mazzate.
Le battaglie di massa sono interminabili e dirette senza infamia e senza lode (si ha il sospetto che il genere abbia detto tutto da un bel po' di tempo), con spadate, frecciate, balestrate e tutto il repertorio del caso. Nell'usuale eccesso di realismo, molti dei protagonisti sono sempre in prima fila nella mischia.
Negli intermezzi, momenti di alta sagacità, con fini strateghi intenti a far cadere dall'alto banalità sconcertanti stile:
"davvero usare armi incendiarie quando siamo sottovento non è una bella idea?! Ecco perché abbiamo perso le ultime 357 battaglie! Tu sì che sei astuto..." C'è anche un po' di passerina asian d'ordinanza, sia in ruoli d'azione (che fa tanto
liberal) sia in quello della bella statuina da salvare.
Dopo quasi due ore e mezza di film coi suoi bei momenti romanzati sul piano tattico, ma in cui non si eccede in quanto a gesti atletici, si assiste ad una affascinante svolta finale, con alcuni dei protagonisti che per brevi istanti acquisiscono superpoteri e sopravvivono a quindici lance nel costato o afferrano al volo donnine cadenti con ginniche scivolate.
Prossimamente su questi schermi:
Garibaldi ferma una pallottola destinata ad
Anita con i denti - così, tanto per rendere più epico il tutto.
Va detto che questa è la versione per noi ignoranti e stupidi occidentali, che condensa quelli che in realtà sarebbero due film.
Devo dire che l'operazione è riuscita egregiamente: ci sono un cattivo ma cattivo-cattivo-cattivo che avrà il fatto suo e ci sono due buoni amiconi concentrato di tutte le virtù di questa terra più un terzo che fa una mossa a sorpresa prevedibile con ore d'anticipo. Nessuno si discosterà di un millimetro dal proprio stereotipo; d'altra parte immagino sarebbe stata lesa maestà in Cina, dove il tutto è romanzato e mitizzato fuor di misura.
Davvero bravi, bel lavoro: una trama così in effetti la riesco a seguire pure io, grazie...
Poi per carità: le sue due ore e mezza trascorrono senza particolare sofferenza ed è sempre un piacere rivedere
Tony Leung e
Takeshi Kaneshiro, e suppongo quindi che possa soddisfare gli amanti del genere.
Di mio, non riesco a togliermi di dosso la puzza di polpettone auto-celebrativo di Stato, e preferivo di gran lunga John Woo quando dirigeva iper-cazzuti film d'azione in una
Hong-Kong che forse non c'è più.
Voto: 4.5.
Tags: storico, azione, avventura, leggenda, drammatico, guerra, Cina, Tre Regni, battaglia, guerra, imperatore, primo ministro, alleanza, amicizia, donna, conquista, lealtà, protezione, scogliera, morte, spada, lancia, balestra, fuoco, armata, navi, invasione, attacco, imboscata, antica Cina, Chi bi, Red Cliff, John Woo, Tony Leung, Takeshi Kaneshiro, the, tattica, tranello, flotta, polpettone cinese di Stato.
Woo, John (I)
Nome di battesimo: Wu, Yusen
Data di nascita: 23 September 1946
Altezza: 5' 4½" (1.64 m)
Coniuge: Annie Woo Ngau Chun-lung::(1976 - present) 3 children
Ultimi lavori: Biografia:Born in southern China, John Woo grew up in Hong Kong, where he began his film career as an assistant director in 1969, working for Shaw Brothers Studios. He directed his first feature in 1973 and has been a prolific director ever since, working in a wide variety of genres before Ying hung boon sik (1986) (aka "A Better Tomorrow") established his reputation as a master stylist specializing in ultra-violent gangster films and thrillers, with hugely elaborate action scenes shot with breathtaking panache. After gaining a cult reputation in the US with _Dip hyut shueng hung (1989)_ (aka "The Killer"), Woo was offered a Hollywood contract. He plans to stay working in the US.
Trivia random: He uses doves as a symbolic device. They represent the character's soul as being saved.
Citazione random: I'm not a master; I'm just a hard-working filmmaker. I would like everyone to see me as a friend rather than a master.
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Chi bi (2008)
La battaglia dei tre regni
Regista: John Woo Scrittore: John Woo,
Khan Chan Genere: Action, Drama, War, Adventure, History
Valutazione: 7.3/10 (6031 voti)
Durata: Singapore:150::(PG version) min
Paese: China
Lingua: Mandarin
Cast:Trama:In the early third century, the land of Wu is invaded by the warlord Cao Cao and his million soldiers. The ruler of Wu, Sun Quan, calls on the rival warlord Liu Bei for help, but their two armies are still badly outnumbered. However, the Wu strategist Zhou Yu sees that Cao Cao's army is unused to battling on the sea, which may just give them a chance if they can exploit this weakness properly.
Trivia random: During post-production, a 23-year-old stuntman was killed when fire broke out after a small boat rammed into a larger warship, while filming miniatures.
Citazione random: Liu Bei: Truth and illusion are often disguised as each other, Cao Cao likes to play this game, both with friends and foes.
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Kaneshiro, Takeshi
Data di nascita: 11 October 1973
Altezza: 5' 10" (1.78 m)
Ultimi lavori: Biografia:The 1/2 Chinese (of Taiwanese nationality) and 1/2 Japanese Takeshi Kaneshiro may have started out as a puerile teen idol in the Chinese entertainment scene, but he's since become a proper film star in his own right. Whether by his own design or not, the boyishness that marked his first steps into showbiz has evolved into a cool, somewhat reticent demeanor that has now become his trademark. Despite being effortlessly good-looking, he chooses to strike a sometimes-uneasy balance between the commercially pleasing and the quirky in his choice of film roles - a move that's unusual for Asian leading men. But whether he's the faithful lover in the Japanese AIDS drama "Kamisama mousukoshi dake" (1998), the canned pineapple-eating cop in _Chung hing sam lam (1994)_ or awkward in his role in _Misty (1998)_, a remake of Akira Kurosawa's Rashômon (1950), Asian audiences love his style. Other memorable roles include his turn as a lovelorn student in Sam dung (1999), an angel in Fan yi cho (2000) and the leader of a trio of robbers in Supêsutoraberâzu (2000). Of course, there hasn't been an Asian actor quite as versatile as Kaneshiro, who is able to straddle the Hong Kong, Taiwan, and Japanese film industries because of his proficiency in various languages. Still, one wonders if the reason why he's so sought after is because he is so elusive. No one really knows what he does outside of film commitments, and his reluctance towards being in the spotlight is legendary.
Trivia random: Resides in Tokyo
Citazione random: "Just forget me... No reason. When it ends, it ends." - When asked how he would like to be remembered at the end of his career.
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Leung Chiu Wai, Tony
Data di nascita: 27 June 1962
Altezza: 5' 7½" (1.71 m)
Coniuge: Carina Lau::(21 July 2008 - present)
Ultimi lavori: Biografia:Tony Leung Chiu Wai was born in Hong Kong on 27 June 1962. He and his younger sister were raised by their mother after his father left them. In 1982, after passing the training courses of TVB, Tony became a TV actor and became famous for his comedy style in such TV shows as Lu ding ji (1983) or Jue dai shuang jiao (1979). However, he didn't limit himself to television and began showing his versatility in films like Sha shou hu die meng (1989) and Bei qing cheng shi (1989). After he starred in several movies directed by 'Kar wai Wong'; such as Chung Hing sam lam (1994) and Chun gwong cha sit (1997), he gained more respect as an actor and finally received the Best Actor Award at the Cannes International Film Festival for his outstanding performance in Fa yeung nin wa (2000). In addition to his acting career, he is also known as a singer.
Trivia random: Often goes on skiing vacations in Japan with longtime girlfriend Carina Lau.
Citazione random: "I wanted to take a different approach. I wanted this character to be very optimistic, always with a smile on his face, but I just wasn't able to put it into the scenes. I don't know why." (On his character Chan Wing Yan in Infernal Affairs)
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1 commento:
Più che un film cinese a me è sembrata un'americanata, nulla a che fare con i più o meno recenti cappa e spada cinesi.
Per la prima ora e mezza il film si lascia vedere, poi annoia.
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