Truffato. Mi sento truffato. (post volgaruccio per i miei standard: le suore orsoline sono pregate di andare a fare inculo
cinque parole fa)
Dalla distribuzione sì, che a noi europei bifolchi fa pagare due volte quel che è stato concepito come un film unico - e sostiene persino di
farlo per il nostro bene, che noialtri non c'abbiamo la cultura... vadano a cagare (oh, per carità: fintanto trovan gente che va comunque al cinema come il sottoscritto, riconosco che han ragione loro).
Da una sala cinematografica, che prima parte con 20 minuti di ritardo, poi reintroduce la pratica barbara dell'intervallo tra i due tempi (piazzato a casaccio, proprio come piace a noi...) e come se non bastasse all'inizio del secondo tempo ci si deve fermare altri 10 minuti che chissà perché manca il sonoro. Ah, e dove cazzo erano i due o tre finti trailer che mi aspettavo? Chi minchia li ha tagliati, il cinema o la distribuzione italiana?
Eppure tutto ciò sarebbe niente; il vero problema è che mi sento truffato da
Tarantino. Che è come una madre, cazzo!
Già perché nonostante sia stato osannato da critica e pubblico,
a me Grindhouse: Death Proof ha fatto merda. E parecchia.
Magari sono io che in questo periodo ho copiosamente
le mie cose, ma resta il fatto che non ci ho trovato nulla di degno.
Inizio della trama. uno stunt-man serial killer usa la sua macchina modificata
"a prova di morte" per uccidere in devastanti incidenti stradali delle belle (e meno belle) ragazze.
Fine della trama. Me lo figuro, Tarantino che abbozza la sceneggiatura: allora, iniziamo con un cazzo di dialogo insulso di 20 o 30 minuti tra 'ste tre tizie che vanno in giro per bar, poi entra in scena il cattivo e ci mettiamo una lap dance; ecco, qua sembra il posto buono per metterci gli unici due minuti di azione degni di questo nome. Ricominciamo e più o meno qui ci mettiamo 5 o 6 minuti di dialoghi del cazzo di gente già visti in altri miei film, che
citarmi addosso me lo fa venire duro-duro e di certo anche il pubblico si masturberà vigorosamente quando lo vedrà, poi via con altre quattro tipe ed un altro estenuante diatriba del (e sul) cazzo di mezz'ora; per concludere, 5 minuti 5 d'azione neanche spettacolare. Titoli di coda stilish.
Magari ci metto anche un po' di riferimenti a vecchi film e serie TV, e tanti poster sparsi alla cazzo. Il pubblico mi adorerà, cazzo!
Voleva essere un omaggio al cinema
grindhouse, ma mi pare che di quello stile resti sì e no il finto tocco anni '70; il resto è meta-grindhouse e meta-B-movie, ma fatto da uno coltissimo per gente colta, cazzo, mica per fare un film per il gusto di farlo - che chissà che non ci si tiri pure su due soldi, cazzo.
Dov'è la
WHATEVERploitation? Qua se ne vede solo la rappresentazione kabuki dell'ombra del ricordo.
I dialoghi fanno, per girarci attorno, cagare. Scusate, ma è il 2007: ascoltare delle ragazze che per mezz'ora parlano (in maniera neppure così esplicita o brutale, peraltro) di scopare dovrebbe in qualche modo scandalizzarmi? Dovrebbe stupirmi? Dovrei considerarle puttane? Dovrebbe colpirmi la loro emancipazione (2007...)? Dovrei considerarle noiose? Cosa?! Cosa?!?! Qualcuno dica cosa cazzo dovrebbe fregarmene, cazzo!
La verità è che non hanno mai un minimo di verve, non hanno spunti, non hanno contenuti, manca il genio.
Dove minchia è la metafora della fava grossa?!?! Ed il finto mild-volgarotto non supplisce alla mancanza di polpa; siamo, di nuovo, nel 2007: sento (e magari dico) di peggio pure dal barbiere - davvero simili dialoghi dovrebbero farmi impressione e/o dirmi qualcosa?
Essendo un film in massima parte di dialoghi vuoti, l'azione è praticamente assente (eh, bell'omaggio!)
Si salva il primo incidente stradale, davvero notevole e ben pensato, ma parliamo di due minuti a dir tanto.
L'inseguimento conclusivo non sarebbe neanche tragico, ma risulta piuttosto loffio come conclusione.
La regia non ha momenti catastrofici, ma ha anche ben poche vette; la selezione musicale è dimenticabile (grave, in un film di Quentin).
Infine, l'insulto supremo (
piccolissimo spoiler): picchiare ed umiliare
Kurt Russell! Vergognoso! Inaccettabile! Inconcepibile! Non si fa! Voglio i danni morali per ciò che sono stato costretto a subire: giù le mani da Kurt Russell!
Speravo di non vedere Tarantino cadere vittima di sé stesso, auto-referenziale e compiaciuto. Adesso posso solo sperare che si riprenda. Cazzo.
Visto come mi ha lasciato questo, dubito che andrò a vedere il segmento di
Rodriguez; di comprare i DVD non se ne parla nemmeno.
Voto: 3 (ehi, la mia è una opinione colta: ho detto un sacco di parolacce, cazzo!)
Tags: azione, terrore, thriller, inseguimento, stunt-man, automobili, incidente stradale, morte, ragazze, amiche, grindhouse, Quentin Tarantino, frontale, amputazione, dialoghi noiosi, lap dance, alcool, droga, ragazzi, sesso, viaggio, vacanza, bar, serial killer, Quentin Tarantino, Kurt Russell, Rosario Dawson.
Rodriguez, Robert (I)
Nome di battesimo: Rodriguez, Robert Anthony
Data di nascita: 20 June 1968
Altezza: 6' 2" (1.88 m)
Coniuge: Elizabeth Avellan::(9 July 1990 - present) (separated) 5 children
Ultimi lavori: Biografia:Robert Rodriguez was born and raised in San Antonio, Texas, USA. At a very young age he showed an interest in cartooning and filmmaking and devoted all his time to this developing fascination. Finally it resulted for him in making real movies, and just first of them - Mariachi, El (1992) - made him the legend of independent ultra-low budget filmmaking. His further career is a sign for young filmmakers that even the most wild dream may come true if you are brave enough to follow your own path. Since then Robert has written, directed, and/or produced up to 10 cool movies, such as Desperado (1995), From Dusk Till Dawn (1996), The Faculty (1998) and Spy Kids (2001).
Trivia random: Set up a symphony orchestra in his garage to record the score for Spy Kids 2: Island of Lost Dreams (2002).
Citazione random: "I didn't want Frank [Miller, creator of the comic "Sin City" and co-writer on the film] to be treated just as a writer because he is the only one who has actually been to 'Sin City'. I am making such a literal interpretation of his book that I'd have felt weird taking directing credit without him. It was easier for me to quietly resign because otherwise I'd have been force to make compromises I was unwilling to make, or set a precedent that might hurt the guild later on." -- March, 2004 in response to why he left the Directors' Guild of America just before the filming of Sin City (2005)
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Grindhouse (2007)
Regista: Robert Rodriguez,
Eli Roth Scrittore: Robert Rodriguez,
Robert Rodriguez Genere: Action, Horror, Sci-Fi, Thriller
Valutazione: 8.5/10 (29597 voti) [#65 nella top250]
Durata: 191 min
Paese: USA
Lingua: English, Spanish
Cast:Trama:From cult movie directors Quentin Tarantino and Robert Rodriguez comes a unique film experience: a double-bill of thrillers that recall both filmmakers' favorite exploitation films. "Grindhouse" (a downtown movie theater in disrepair since its glory days as a movie palace known for "grinding out" non-stop double-bill programs of B-movies) is presented as one full-length feature comprised of two individual films helmed separately by each director. Tarantino's film, "Death Proof," is a rip-roaring slasher flick where the killer pursues his victims with a car rather than a knife, while Rodriguez's film "Planet Terror" shows us a view of the world in the midst of a zombie outbreak. The films are joined together by clever faux trailers that recall the '50s exploitation drive-in classics.
Trivia random: Quentin Tarantino's grindhouse of choice was the Cameo in Los Angeles.
Citazione random: Pam: So how exactly does one become a stuntman?::Stuntman Mike: Well, in Hollywood, anyone fool enough to throw themselves down a flight of stairs can usually find someone to pay them for it. But really, I got into the business the way most people get into the stunt business.::Pam: How's that?::Stuntman Mike: My brother got me in it.::Pam: Who's your brother?::Stuntman Mike: Stuntman Bob.
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Tarantino, Quentin
Nome di battesimo: Tarantino, Quentin Jerome
Data di nascita: 27 March 1963
Altezza: 6' 1" (1.85 m)
Ultimi lavori: Biografia:In January of 1992 a film titled Reservoir Dogs (1992) hit the Sundance Film festival. The writer-director was a first-timer by the name of Quentin Tarantino. The film garnered critical acclaim and the director became a legend in the England, UK and the cult film circuit. Two years later he followed up 'Dogs' with the film Pulp Fiction (1994). 'Pulp' premiered at the Cannes film festival, where it won the coveted 'Palme D'Or' the virtual equal of the Best Picture at the Academy Awards. At the 1995 Academy Awards, 'Pulp' was nominated for the Best Picture Oscar, also for Best Director and Best Original Screenplay, among others. Tarantino and writing partner Roger Avary came away with the award only for Best Original Screenplay. In 1995, Tarantino directed one fourth of the Anthology Four Rooms (1995) with friends and fellow auteurs Alexandre Rockwell, Robert Rodriguez, and Allison Anders. That film was released on December 25th in the United States to very weak reviews. This is mainly due to the heavy cutting of the first two segments and the introduction which make much of the plotline unintelligible, and creates a complete mess out of the second segment, directed by Alexandre Rockwell. The best two segments of the film are Robert Rodriguez's and Tarantino's. Tarantino's next film was From Dusk Till Dawn (1996), a crime/vampire film which he wrote and co-starred with George Clooney. The film did fairly well theatrically.
Trivia random: Was the head judge at the 2004 Cannes Film Festival, where Pulp Fiction (1994) won the Palme D'or, the top honor, only ten years earlier.
Citazione random: On how to take the violence in Kill Bill: Vol. 1 (2003) (re: The final duel with Lucy Liu): "It's supposed to be kind of amusing and poetic at the same time. And also just a teeny-tiny bit solemn. When you see her head, it's funny. And then her line, 'that really was a Hattori Hanzo sword,' that's funny. But then, the next shot is not funny, when she tips over and Meiko Kaji is singing about revenge on the soundtrack. So, it's all together. Funny. Solemn. Beautiful. Gross. All at the same time."
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Russell, Kurt (I)
Nome di battesimo: Russell, Kurt Vogel
Data di nascita: 17 March 1951
Altezza: 5' 10" (1.78 m)
Coniuge: Season Hubley::(1979 - 1984) (divorced) 1 son
Ultimi lavori: Biografia:Kurt Russell landed a part in the Elvis Presley movie, It Happened at the World's Fair (1963) when he was 10 years old. In 1960, Walt Disney himself signed Russell to a 10 year contract. Once his stint as a child actor ended, he spent the early 1970's playing minor league baseball. In 1979, he gave a classic performance as Elvis Presley in John Carpenter's ABC-TV movie. He followed with roles in a string of well-received films: Used Cars (1980), Escape from New York (1981), The Thing (1982) and Silkwood (1983). In 1983 he met Goldie Hawn when they worked together on Swing Shift (1984). The two have lived together ever since. The movie was a failure - as was their next one together, Overboard (1987). During the 1980's, Russell starred in a rash of disappointments: The Best of Times (1986), Big Trouble in Little China (1986) and Winter People (1989). Finally, his career seemed to be seriously stalled. He only landed Tango & Cash (1989) after Patrick Swayze dropped out; Dennis Quaid was the first choice for the part in Backdraft (1991). In the end, these two roles were key in re-establishing him as a box-office draw. Russell and Goldie Hawn live on a 72-acre retreat, Home Run Ranch, outside of Aspen. He has two sons, Boston Russell (from a brief marriage to actress Season Hubley) and Wyatt Russell with Goldie Hawn).
Trivia random: A member of the conservative Wednesday Morning Club in Hollywood, Russell introduced guest speaker Newt Gingrich in 1999.
Citazione random: "If it hadn't been for video cassette, I may not have had a career at all."
Salario massimo: $7,500,000, per Executive Decision (1996)
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Nessun commento:
Posta un commento