Non pago di averci dato
Godzilla, nel 56
Ishirô Honda si cimentò in un'impresa mai tentata fino ad allora: verificare se - riprendendolo a colori - un tizo con un costumone da mostro sarebbe stato altrettanto ridicolo che in bianco e nero! Con
Rodan Il Mostro Alato ottenne un pieno successo, il buon Ishirô!
In una miniera di carbone si verifica un allagamento che causa la morte di alcuni operai; in principio si pensa ad un incidente, ma in seguito ad altre morti si inizia a sospettare
Goro, l'attaccabrighe locale.
Shigeru, il nostro eroe (
Clark Kent quel giorno aveva la dissenteria), non crede alla colpevolezza di Goro, un po' perché suo amico, un po' perché vorrebbe ravanarsi la di lui sorella. E ci stava pure riuscendo, non fosse che sul più bello compare un orribile insettone gommoso a turbare la già scarsa intimità delle case giapponesi!
La cosa mette in allarme la tranquilla comunità locale, che prontamente allerta le autorità; arriva dunque l'uomo più intelligente del Giappone - riconoscibile perché porta gli occhiali - che pontifica su mostri preistorici ed esperimenti nucleari. Portasse sfiga, puntualmente gli insettoni si rivelano essere solo una piccola parte di una più grande catena alimentare, e dal sottosuolo compaiono non uno, non tre, ma ben due
Rodan - mostroni alati supersonici che iniziano a distruggere il Giappone!
Come d'ordinanza entra in campo la beneamata
JSDF, con tanto di
JASDF che - come è noto - dalla seconda guerra mondiale è armata esclusivamente di buone intenzioni e di
spara-fagioli.
L'incauto spettatore si sorbisce così 30 minuti abbondanti di modellini terrestri e volanti che sparano miccette, nella totale indifferenza dei due mostri che verranno fermati solo dal giusto mix di elementi naturali e noia.
Tecnicamente è stato fatto con un po' più di soldi della norma: i modellini non sono neanche malaccio e la gomma dei mostri è di buona qualità (meglio che gli attori in carne e ossa, comunque).
Trama come sempre essenziale, il film è privo di senso del ritmo e di coesione, ma in fondo a noi piace così.
Voto: 3 (ok, ok, per gli appassionati del genere è un classico, ma insomma...)
Trashometro
® 4/10:
Tags: mostri, preistoria, Giappone, horror, fantascienza, distruzione, JASDF, JSDF, miniera, allagamento, anni 50, trash, gomma, insetti.
Honda, Ishirô
Nome di battesimo: Honda, Ishiro
Data di nascita: 7 May 1911
Data di morte: 28 February 1993
Coniuge: Kimi Honda::(1937 - 28 February 1993) (his death) 2 children
Ultimi lavori: Biografia:Influential Japanese film director born May 7th, 1911, often credited as being the father of Godzilla. His name is a combination of "I" (or Ino), meaning "boar" and "shirô," meaning fourth boy in the family. Originally, the young Honda had aspirations of becoming an artist. However, as he moved into his teens, it was cinema that became his number-one interest.He attended Nippon University studying art, but was drafted by the Japanese military and spent nearly eight years in uniform. After a period of imprisonment in China as a POW, he returned to Japan to join Tôhô Studios, where, soon afterward, he became acquainted with SFX wizard Eiji Tsuburaya. The two worked on a handful of films before collaborating on the groundbreaking monster epic Gojira (1954) (aka "Godzilla"). Honda was also at the director's helm for Sora no daikaijû Radon (1956) (aka "Rodan"), Uchu daisenso (1959) (aka "Battle in Outer Space"), Mosura (1961) (aka "Mothra"), Matango (1963), and Kaijû sôshingeki (1968) (aka "Destroy All Monsters"). Although the Japanese monster films had been derided by some critics, Honda was especially proud of his contribution to this rather unique aspect of the fantasy and science-fiction genres.Honda was a lifelong friend of fellow Japanese director Akira Kurosawa and Honda worked on several of Kurosawa's landmark films including Nora inu (1949) (aka "Stray Dog"), Kagemusha (1980) (aka "Kagemusha the Shadow Warrior"), and Ran (1985).Honda passed away aged 81 on February 28th, 1993, with Akira Kurosawa delivering the eulogy at his funeral.
Trivia random: He originally trained to be an artist, like his best friend, fellow director "Akira Kurosawa' . His films were noted for their pictorial compositions.
Citazione random: "Monsters are born too tall, too strong, too heavy, that is their tragedy."
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Sora no daikaijû Radon (1956)
Rodan il mostro alato
Regista: Ishirô Honda Scrittore: David Duncan,
Takeshi Kimura Genere: Drama, Horror, Sci-Fi
Valutazione: 5.9/10 (461 voti)
Durata: 82 min
Paese: Japan
Lingua: Japanese
Cast:Trama:When a village is besieged by giant caterpillars, a more horrifying discovery is made in their underground home...a giant flying creature that resembles the prehistoric pterodactyl. Soon after, a second Rodan appears and the two monsters begin to destroy Japan.
Trivia random: The original Japanese film's climactic monster invasion was filmed around, and set in, Fukuoka, the largest city on Japan's southernmost island of Kyushu. However, the American version relocated the action in the dubbing to another city in Kyushu, Sasebo, perhaps concerned that their dubbing actors would sorely mispronounce the word "Fukuoka" at inappropriate moments.
Filmography links and data courtesy of IMDb.
Gojira (1954)
Godzilla
Regista: Ishirô Honda Scrittore: Ishirô Honda,
Shigeru Kayama Genere: Sci-Fi
Valutazione: 7.2/10 (2140 voti)
Durata: 98 min
Paese: Japan
Lingua: Japanese
Cast:Trama:A 164-foot monster reptile with radioactive breath is revived, thanks to nuclear testing. It goes on a mad rampage, destroying Tokyo - how will they kill it ?
Trivia random: The scenes of the troops going to the coast to face Gojira were actual Japanese Defense Force troops. They were on maneuvers when Honda shot the footage of them.
Citazione random: Dr. Serizawa: If my device can serve a good purpose, i would announce it to everyone in the world! But in its current form, it's just a weapon of horrible destruction. Please understand, Ogata!::Hideto Ogata: I understand. But if we don't use your device against Godzilla, what are we going to do?::Dr. Serizawa: Ogata, if the oxygen destroyer is used even once, politicians from around the world will see it. Of course, they'll want to use it as a weapon. Bombs versus bombs, missiles versus missiles, and now a new superweapon to throw upon us all! As a scientist - no, as a human being - I can't allow that to happen! Am I right?::Hideto Ogata: Then what do we do about the horror before us now? Should we just let it happen? If anyone can save us now, Serizawa, you're the only one! If... you use the device to defeat Godzilla, unless you reveal what you have done, who will know about it?::Dr. Serizawa: Ogata, humans are weak animals. Even if I burn my notes, the secret will still be in my head. Until I die, how can I be sure I won't be forced by someone to make the device again?
Filmography links and data courtesy of IMDb.
2 commenti:
Nice post, its a Super cool blog that you have here, keep up the good work, will be back.
Warm Regards
Ran Movie Review
honda non si critica.
O si ama o lo si ignora.
Secondo solo a Jun Fukuda, definito "l'Ed Wood giapponese, con meno talento".
Se vuoi su collettivotrash.splinder.com ci sono dei post sui film che sono stati proiettati nelle riunioni del club trash roma
Posta un commento